RPH Tahun 1
MINGGU : 1
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 1 |
Mengenal huruf hijaiyah tunggal berbaris satu di atas |
– Murid boleh mengenal dan menyebut bunyi huruf أَ بَ |
m/s: 1 Huruf: أَ بَ |
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid boleh mengenal dan menyebut bunyi huruf بَ تَ |
m/s: 2 Huruf: بَ تَ |
|||
– Murid boleh mengenal dan menyebut bunyi huruf بَ تَ ثَ |
m/s: 3 Huruf: بَ تَ ثَ |
|||
– Murid boleh mengenal dan menyebut bunyi huruf أَ بَ تَ ثَ |
m/s: 1-3 Huruf: أَ بَ تَ ثَ |
|||
Penilaian |
– Murid boleh menyebut dan membezakan bunyi huruf أَ بَ تَ ثَ |
m/s: 1-3 Huruf: أَ بَ تَ ثَ |
||
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf jawi tunggal. (Mengkoordinasi pergerakan tangan dan mata) |
Aras 1: – Murid boleh membentuk huruf tertentu dengan mengikut cara yang betul (di udara, di atas meja) Aras 2: – Murid boleh menulis lakaran huruf mengikut arah yang dikehendaki dengan betul. Aras 3: Murid boleh menulis semula contoh lakaran yang disediakan dengan betul. |
Huruf: أ ب ت ث |
– Cintai jawi |
MINGGU : 2
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 1 |
Mengenal huruf hijaiyah tunggal berbaris satu di atas |
– Murid boleh mengenal dan menyebut bunyi huruf جَ حَ |
m/s: 4-5 Huruf: جَ حَ |
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid boleh mengenal dan menyebut bunyi huruf جَ حَ خَ |
m/s: 6 Huruf: جَ حَ خَ |
|||
– Murid boleh mengenal dan menyebut bunyi huruf دَ ذَ |
m/s: 7-8 Huruf: دَ ذَ |
|||
– Murid boleh mengenal dan menyebut bunyi huruf رَ زَ |
m/s: 9-10 Huruf: رَ زَ |
|||
Penilaian |
– Murid boleh menyebut dan membezakan bunyi huruf جَ حَ خَ دَ ذَ رَ زَ |
m/s: 4-10 Huruf: جَ حَ خَ دَ ذَ رَ زَ |
||
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf jawi tunggal. (Mengkoordinasi pergerakan tangan dan mata) |
Aras 1: – Murid boleh membentuk huruf tertentu dengan mengikut cara yang betul (di udara, di atas meja) Aras 2: – Murid boleh menulis lakaran huruf mengikut arah yang dikehendaki dengan betul. Aras 3: Murid boleh menulis semula contoh lakaran yang disediakan dengan betul. |
Huruf ج ح ح خ |
– Cintai jawi |
MINGGU : 3
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 1 |
Mengenal huruf hijaiyah tunggal berbaris satu di atas |
– Murid boleh mengenal dan menyebut bunyi huruf سَ شَ |
m/s: 11-12 Huruf: سَ شَ |
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid boleh mengenal dan menyebut bunyi huruf صَ ضَ |
m/s: 13-14 Huruf: صَ ضَ |
|||
– Murid boleh mengenal dan menyebut bunyi huruf طَ ظَ |
m/s: 15-16 Huruf: طَ ظَ |
|||
– Murid boleh mengenal dan menyebut bunyi huruf; عَ غَ فَ قَ |
m/s: 17-20 Huruf: عَ غَ فَ قَ |
|||
Penilaian |
– Murid boleh menyebut dan membezakan bunyi huruf سَ شَ صَ ضَ طَ ظَ عَ غَ فَ ق |
m/s: 11-20 Huruf: سَ شَ صَ ضَ طَ ظَ عَ غَ فَ قَ |
||
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf jawi tunggal. (Mengkoordinasi pergerakan tangan dan mata) |
Aras 1: – Murid boleh menyambung garis putus-putus menjadi lakaran yang betul. Aras 2: – Murid boleh menulis lakaran huruf mengikut arah yang dikehendaki dengan betul. Aras 3: Murid boleh menulis semula contoh lakaran yang disediakan dengan betul. |
Huruf د ذ ر ز |
– Cintai jawi |
MINGGU : 4
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’1 |
Mengenal huruf hijaiyah tunggal berbaris satu di atas
|
– Murid boleh mengenal dan menyebut bunyi huruf كَ لَ مَ نَ |
m/s: 21-24 Huruf: كَ لَ مَ نَ |
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid boleh mengenal dan menyebut bunyi huruf وَ هَا |
m/s: 25-26 Huruf: وَ هَا |
|||
– Murid boleh mengenal dan menyebut bunyi huruf ءَ أَ ىَ |
m/s: 27-28 Huruf: ءَ أَ ىَ |
|||
– Murid boleh mengenal,menyebut dan membezakan bunyi huruf. |
m/s: 30 Perbezaan bunyi huruf: أَ – عَ ظَ – ضَ |
|||
Penilaian |
– Murid boleh mengenal dan menyebut perbezaan bunyi huruf. |
m/s: 31 Huruf: أَ هيغك ىَ ىَ هيغك أَ |
||
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf jawi tunggal. (Mengkoordinasi pergerakan tangan dan mata) |
Aras 1: – Murid boleh menyambung garis putus-putus menjadi lakaran yang betul. Aras 2: – Murid boleh menulis lakaran huruf mengikut arah yang dikehendaki dengan betul. Aras 3: Murid boleh menulis semula contoh lakaran yang disediakan dengan betul. |
Huruf س ش ص ض |
– Cintai jawi |
MINGGU : 5
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 2 |
Mengenal huruf hijaiyah bersambung berbaris satu di atas |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca huruf hijaiyah bersambung berbaris satu di atas dengan betul. |
m/s: 1-2 Huruf: بَ تَ = بَتَ بَ دَ = بَدَ نَ = نَنن نَ بَ = نَبَ |
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca huruf hijaiyah bersambung berbaris satu di atas dengan betul. |
m/s: 3-4 Huruf: ىَ = يَي ىَ تَ = يَتَ جَ رَ = جَرَ حَجَرَ |
|||
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca huruf hijaiyah bersambung berbaris satu di atas dengan betul. |
m/s: 5-6 سَ دَ = سَدَ شَ رَ = شَرَ عَ دَ = عَدَ بَ عَ = بَعَ بَ عَ دَ = بَعَدَ |
|||
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca huruf hijaiyah bersambung berbaris satu di atas dengan betul. |
m/s: 7-9 غَأَغَ خَطَبَ هَدَمَ رَخَقَ سَألَ نَصَحَ بَيَعَ يَقَنَ |
|||
Penilaian |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca huruf-huruf sambung berbaris satu di atas dengan betul. |
m/s: 1-9 بَ تَ = بَتَ بَ دَ = بَدَ غَفَكَ صَعَبَ وَسَقَ حَيَثَ |
||
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf jawi tunggal. (Mengkoordinasi pergerakan tangan dan mata) |
Aras 1: – Murid boleh membentuk huruf tertentu dengan mengikut cara yang betul (di udara, di atas meja, di belakang rakan). Aras 2: – Murid boleh menulis lakaran huruf mengikut arah yang dikehendaki dengan betul. Aras 3: Murid boleh menulis semula contoh lakaran yang disediakan dengan betul. |
Huruf ط ظ ع غ غ |
– Cintai jawi |
MINGGU : 6
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 2 |
Mengenal huruf hijaiyah bersambung berbaris satu di atas |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca huruf hijaiyah bersambung berbaris satu di atas dengan betul. |
m/s: 10-11 كَ تَ بَ = كَتَبَ لَ لَنَأَ أَ |
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca huruf hijaiyah bersambung berbaris satu di atas dengan betul. |
m/s:12-13 جَ مَ عَ = جَمَعَ نَ هَاَرَ = نَهَرَ |
|||
Mengenal huruf hijaiyah bersambung yang bertemu huruf mad. |
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca huruf hijaiyah bersambung yang bertemu huruf mad dengan betul. |
m/s: 14-16 مَا هَا ذَا لاَ كَا نَا رَا اَصَابَ أَعَادَ خَلاَقَ ظَهَارَ |
||
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca huruf hijaiyah bersambung yang bertemu huruf mad dengan betul. |
m/s: 17-18 غَأَغَ خَطَبَ هَدَمَ رَخَقَ سَألَ نَصَحَ بَيَعَ يَقَنَ |
|||
Penilaian |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca huruf-huruf sambung berbaris satu di atas dan yang bertemu huruf mad dengan betul. |
m/s: 10-18 كَ تَ بَ = كَتَبَ رَاذَلَ رَذَلَتَا فَرَذَلاَ |
||
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf jawi tunggal. (Mengkoordinasi pergerakan tangan dan mata) |
Aras 1: – Murid boleh membentuk huruf tertentu dengan mengikut cara yang betul (di udara, di atas meja, di pasir). Aras 2: – Murid boleh menulis lakaran huruf mengikut arah yang dikehendaki dengan betul. Aras 3: Murid boleh menulis semula contoh lakaran yang disediakan dengan betul. |
Huruf ف ف ق ك ض |
– Cintai jawi |
MINGGU : 7
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 2 |
Mengenal huruf hijaiyah bersambung yang bertemu huruf mad.. |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca huruf hijaiyah bersambung yang bertemu huruf mad dengan betul. |
m/s: 19-20 نَ جَ حَ = نَجَجَ = نجج مَفَازَهَا لأصَبَا وَلاَلَنَا |
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca huruf hijaiyah bersambung yang bertemu huruf mad dengan betul. |
m/s: 21-23
رَمَىَ رَمَيَا رَامَىَ رَمَايَا |
|||
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca huruf hijaiyah bersambung yang bertemu huruf mad dengan betul. |
m/s: 24-26 لَمَا = لما يَدَئهَا شَهَادَتَا فَتَعَالَى |
|||
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca huruf hijaiyah bersambung yang bertemu huruf mad dengan betul. |
m/s: 27-29 لاَمَعَكَ عَجَبَا وَصَعَدَا ثَاشَ سَاشَ سَاثَ صَاثَ |
|||
Penilaian |
– Murid boleh menyebut kalimah bacaan mad dan membezakan bunyi bacaan panjang dan pendek dengan betul. |
m/s: 30 ثَابَتَ ءَاذَانَ صَافَحَا خَطَايَاىَ مَلأَ عَجَلاَ أَلَلَ وَلَمَمَا |
||
Pelajaran Jawi |
– Mengenal, menyebut dan menulis huruf jawi tunggal. (Mengkoordinasi pergerakan tangan dan mata) |
Aras 1: – Murid boleh menyambung garis putus-putus menjadi lakaran yang betul Aras 2: – Murid boleh menulis lakaran huruf mengikut arah yang dikehendaki dengan betul. Aras 3: Murid boleh menulis semula contoh lakaran yang disediakan dengan betul. |
Huruf ل م ن و ؤ |
– Cintai jawi |
MINGGU :8
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 3 |
Mengenal huruf hijaiyah bersambung yang berbagai baris dan tanda. |
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang dibaca pendek dengan betul. |
m/s: 1 Kalimah yang dibaca pendek تَ تِ دَ دِ نَ نِ مَ مِ بَ بَ بِ بِ تَ تِ تِ تِ |
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi huruf mad اdengan betul. |
m/s: 2-5 Kalimah yang mengandungi huruf mad ا.
فَعَلَ فَاعِلِ حَسَدَ حَاسِدِ شَهِدَ لَعِبِ غَنِمَ رَضِىَ |
|||
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi huruf mad يdengan betul. |
m/s: 6 Kalimah yang mengandungi huruf mad ي. Biiبِي = بِيي= |
|||
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca huruf hijaiyah bersambung yang bertemu huruf mad ا dan ي dengan betul. |
m/s: 7 خَشِعَ خَاشِعِينَ خَاشِعَاتِ |
|||
Penilaian |
– Murid boleh membaca dan membezakan bacaan mad dan bukan mad dengan betul. |
m/s: 1-7 تَ تِ دَ دِ نَ نِ مَ مِ لَعِبَ لاَعِبِينَ لاَعِبَاتِ |
||
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf jawi tunggal. (Mengkoordinasi pergerakan tangan dan mata) |
Aras 1: – Murid dapat membentuk huruf-huruf tertentu mengikut arah yang betul Aras 2: – Murid boleh menulis lakaran huruf mengikut arah yang dikehendaki dengan betul. Aras 3: Murid boleh menulis semula contoh lakaran yang disediakan dengan betul. |
Huruf ها لا ء ي ث |
– Cintai jawi |
MINGGU :9
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 3 |
Mengenal huruf hijaiyah bersambung yang berbagai baris dan tanda. |
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi Mad Silah dengan betul. |
m/s: 8-9 Kalimah yang mengandungi Mad Silah
|
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi huruf huruf Ta Marbutah ( ة ) dengan betul. . |
m/s: 10 Kalimah yang mengandungi huruf Ta Marbutah ( ة )
|
|||
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi Mad Asli. |
m/s: 11-13 Kalimah yang mengandungi huruf Mad Asli.
|
|||
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi bacaan panjang dan pendek dengan betul. |
m/s: 14-16 Kalimah yang mengandungi bacaan panjang dan pendek. Bu = بُ
|
|||
– Penilaian |
– Murid boleh menyebut dan membezakan kalimah yang mengandungi huruf mad dan bukan mad dengan betul. |
m/s: 1-16 تَ تِ دَ دِ نَ نِ مَ مِ
|
||
Pelajaran Jawi |
– Mengenal, menyebut dan menulis huruf jawi tunggal. (Mengenal, menamakan dan menulis huruf-huruf jawi tunggal) |
Aras 1: – Murid dapat menyebut huruf jawi tunggal dengan betul. Aras 2: – Murid dapat melengkapkan susunan huruf jawi tunggal dengan betul. Aras 3: Murid dapat menulis huruf jawi tunggal dengan betul. |
Huruf: ا ب ت ث ج ح خ خ |
– Cintai jawi |
MINGGU :10
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 3 |
– Mengenal huruf hijaiyah bersambung yang berbagai baris dan tanda. |
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi huruf mad ( وْ ) dengan betul. |
m/s: 17 Kalimah yang mengandungi huruf mad ( وْ ) Buu = بُوْ = بُو |
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi huruf alif ( ا ) yang tidak disebut dalam bacaan. . |
m/s: 18 Huruf alif ( ا ) yang tidak disebut dalam bacaan قَالُواْ |
|||
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi Mad Silah dengan betul. |
m/s: 19 Kalimah yang mengandungi Mad Silah
|
|||
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi bacaan panjang dan pendek mengikut hukum mad dengan betul. |
m/s: 20 Kalimah yang mengandungi bacaan panjang dan pendek.
|
|||
– Penilaian |
– Murid boleh menyebut kalimah bacaan mad dan bukan mad mengikut hukum bacaan yang betul. |
m/s: 17-20 Kalimah yang mengandungi bacaan mad dan bukan mad. Buu = بُوْ = بُو
|
||
Pelajaran Jawi |
– Mengenal, menyebut dan menulis huruf jawi tunggal. (Mengenal, menamakan dan menulis huruf-huruf jawi tunggal) |
Aras 1: – Murid dapat menyebut huruf jawi tunggal dengan betul. Aras 2: – Murid dapat melengkapkan susunan huruf jawi tunggal dengan betul. Aras 3: Murid dapat menulis huruf jawi tunggal dengan betul. |
Huruf: د ذ ر ز س ش ص ض |
– Cintai jawi |
MINGGU :11
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 3 |
Mengenal huruf hijaiyah bersambung yang berbagai baris dan tanda. |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi bacaan panjang dan pendek mengikut hukum mad dengan betul. |
m/s: 21-22 Kalimah yang mengandungi bacaan mad dan bukan mad. يخافون يسووقون ليوفون ناكسوه لتنوأ مفاتحه |
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid dapat membaca potongan ayat pendek dengan betul. |
m/s: 23-24 Potongan ayat pendek وإذا سألك عبادى حديث موسى |
|||
– Murid dapat membaca potongan ayat pendek dengan betul. |
m/s: 25-26 Potongan ayat pendek فى صحف موسى يتلاومون غفلون راغبون |
|||
– Murid dapat membaca potongan ayat pendek dengan betul. |
m/s: 27-29 Potongan ayat pendek تراود فتئها |
|||
Penilaian |
– Murid boleh membunyikan kalimah dan membaca potongan ayat dengan betul. |
m/s: 27-28 Potongan ayat pendek فإذا ركبوا
|
||
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf jawi tunggal. (Mengenal, menamakan dan menulis huruf-huruf jawi tunggal) |
Aras 1: – Murid dapat menyebut huruf jawi tunggal dengan betul. Aras 2: – Murid dapat melengkapkan susunan huruf jawi tunggal dengan betul. Aras 3: Murid dapat menulis huruf jawi tunggal dengan betul. |
Huruf: ط ظ ع ع غ ف ق |
– Cintai jawi |
MINGGU : 12
Ujian Bulanan (1) |
MINGGU :13
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 4 |
Mengenal huruf hijaiyah bersambung yang bertanda tanwin. |
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca huruf dan kalimah yang mempunyai tanda tanwin dengan betul. |
m/s: 1-2 Kalimah yang bertanda tanwin di atas. بَ بًا تَ تًا ثَ ثًا جَ جًا |
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca huruf dan kalimah yang mempunyai tanda tanwin dengan betul. |
m/s: 3 Kalimah yang bertanda tanwin di bawah. تَ تِ تِ تٍ دَ دِ دَ دٍ
|
|||
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca huruf dan kalimah yang mempunyai tanda tanwin dengan betul. |
m/s: 4 Kalimah yang bertanda tanwin di depan. بَ بِ بُ بًا بٍ بٌ
|
|||
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mempunyai tanda tanwin dengan betul. |
m/s: 5-6 Kalimah bertanda tanwin pelbagai baris. عمد عنبا قفص قلمٌ قردةً خسئين |
|||
Penilaian |
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mempunyai tanda tanwin dengan betul.. |
m/s: 1-6 Kalimah bertanda tanwin pelbagai baris. بَ بًا تَ تًا ثَ ثًا جَ جًا قنتتٌ حفظتٌ وكتبه ورسله |
||
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf jawi tunggal. (Mengenal, menamakan dan menulis huruf-huruf jawi tunggal) |
Aras 1: – Murid dapat menyebut huruf jawi tunggal dengan betul. Aras 2: – Murid dapat melengkapkan susunan huruf jawi tunggal dengan betul. Aras 3: Murid dapat menulis huruf jawi tunggal dengan betul. |
Huruf: ك ك ل م ن و و |
– Cintai jawi |
MINGGU :14
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 4 |
Mengenal huruf hijaiyah bersambung yang mempunyai pelbagai baris dan tanda. |
– Murid dapat mengenal huruf dan tanda bacaan serta membaca dengan betul. |
m/s: 9-10 Kalimah yang mempunyai tanda sukun dan mad. بُو بَوْ تُوبَ تَوْبَ سُوفَ سَوْفَ |
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid dapat mengenal huruf dan tanda bacaan serta membaca dengan betul. |
m/s: 11-13 Huruf Mim bertanda sukun.. أَمْ إِمْ أُمْ لَمْ لِمْ لُمْ
|
|||
– Murid dapat mengenal huruf dan tanda bacaan serta membaca dengan betul. |
m/s: 14-15 Huruf Nun bertanda sukun.. أَنْ إِنْ هَنْ هِنْ عَنْ عِنْ |
|||
– Murid dapat mengenal huruf dan tanda bacaan serta membaca dengan betul. |
m/s: 16-20 Huruf bertanda sukun selain Nun dan Mim. أَبْ أَجْ أَدْ أَطْ أَقْ |
|||
Penilaian |
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca huruf hijaiyah bersambung yang mempunyai pelbagai baris dan tanda dengan betul.. |
m/s: 9-20 Kalimah yang mempunyai pelbagai baris dan tanda. بُو بَوْ فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلاً
|
||
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf jawi tunggal. (Mengenal, menamakan dan menulis huruf-huruf jawi tunggal). |
Aras 1: Murid boleh mengenal, menyebut dan melakar bentuk huruf jawi bersambung. Aras 2: Murid boleh menyebut huruf-huruf jawi bersambung pada kalimah. Aras 3: Murid boleh menulis huruf bersambung mengikut contoh yang diberi.. |
Huruf: ه ء ي ث |
– Cintai jawi |
MINGGU :15
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 4 |
Mengenal huruf hijaiyah bersambung yang mempunyai pelbagai baris dan tanda. |
– Murid dapat mengenal huruf hijaiyah bersambung yang mempunyai pelbagai baris dan tanda. |
m/s: 21-22 Kalimah yang mempunyai huruf yang bertanda sukun. تَأْ تَعْ تَكْ تَقْ فليأت مستمعهم هو أغنى وأقنى |
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid dapat mengenal huruf hijaiyah bersambung yang mempunyai pelbagai baris dan tanda. |
m/s: 23-24 Kalimah yang mempunyai pelbagai baris dan tanda. مَكِثِينَ فِيهِ أَبَدًا يَقْرَءُونَ كِتَبَهُم |
|||
– Murid dapat mengenal huruf hijaiyah bersambung yang mempunyai pelbagai baris dan tanda. |
m/s: 25-26 Kalimah yang mempunyai pelbagai baris dan tanda مَنْ أَحْسَنُ دِينًا ولا خوف عليهم |
|||
– Murid dapat mengenal huruf hijaiyah bersambung yang mempunyai pelbagai baris dan tanda. |
m/s: 27-28 Kalimah yang mempunyai pelbagai baris dan tanda بعضنا ببعض إن أطعتموهم |
|||
Penilaian |
– Murid dapat mengenal dan membaca pelbagai hukum dengan betul. |
m/s: 29-30 Kalimah yang mempunyai pelbagai baris dan tanda وأرسلنه إلى مائة ألف أو يزيدون |
||
Pelajaran Jawi |
Membezakan bentuk-bentuk huruf. |
Aras 1: Murid boleh menyebut huruf-huruf yang tidak sama bentuk dengan betul. Aras 2: Murid boleh menulis semula huruf-huruf yang tidak sama bentuk. Aras 3: Murid boleh membezakan huruf-huruf yang sama bentuk dengan yang tidak sama bentuk.
|
Tidak sama bentuk: ب ج د ر س ص ط ع ف ق ك ل م و ه ي |
– Cintai jawi |
MINGGU : 16
Ujian Bulanan (2) |
MINGGU :17
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 5 |
– Membaca kalimah dan potongan ayat |
– Murid boleh membaca kalimah berbagai baris dan tanda bersambung dengan Alif Lam Qamariah dan Syamsiah. |
m/s: 1-2 Kalimah yang mempunyai Alif Lam Qamariah. الحمد والحمد ماكتسيت مااقتتلوا فى اللأرض |
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid dapat mengenal tanda waqaf dan membaca mengikut tanda waqaf yang betul. |
m/s: 3-7 ءامينَ – ءامينْ ءَانِيَةٍ – ءَانِيَهْ |
|||
– Murid dapat membaca huruf yang bertanda panjang lebih 2 harakah dan wau yang dianggap tidak ada. |
m/s: 9 لآأَعْبُدُ – أُوْلئك |
|||
– Murid dapat membaca kalimah yang mengandungi hukum Wajibal Ghunnah dengan betul. |
m/s: 10 Kalimah yang mempunyai hukum Wajibal Ghunnah. إِ نْ نَ = إِنَّ |
|||
– Penilaian |
– Murid dapat mengenal dan membaca kalimah yang mengandungi pelbagai baris dan tanda dengan betul. |
m/s: 1-10 Kalimah yang mempunyai pelbagai baris dan tanda. Hukum bacaan mad الحمد والحمد – إِ نْ نَ = إِنَّ |
||
Pelajaran Jawi |
Membezakan bentuk-bentuk huruf. |
Aras 1: Murid boleh mengenal dan menyebut huruf jawi yang hampir sama bentuk. Aras 2: Murid boleh mengenal, menyebut dan menulis huruf- huruf jawi yang hampir sama bentuk. Aras 3: Murid boleh mengkelas dan menulis huruf jawi yang hampir sama bentuk.. |
Huruf yang hampir sama bentuk:
ب ت ث ف ف ن ث ق ي |
– Cintai jawi |
MINGGU :18
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 5 |
– Membaca kalimah dan potongan ayat |
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi pelbagai hukum tajwid dan tanda mad. |
m/s: 11 Kalimah yang mengandungi hukum Idgham Maalghunnah dan Ikhfak Safawi. |
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi pelbagai hukum tajwid dan tanda mad. |
m/s: 14-18 Kalimah yang mengandungi tanda Tasdid كبَّر يكبِّر رتَّل يرتِّل والشَّمس وضحها |
|||
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi pelbagai hukum tajwid dan tanda mad. |
m/s: 22-23 Kalimah yang mengandungi huruf Lam (Lafzuljalalah/ لفظ الجلاله ) والله رسول الله لله بالله
|
|||
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi pelbagai hukum tajwid dan tanda mad. |
m/s: 27-28 Kalimah yang mempunyai hukum Mad Lazim Kalimi Muthaqqal ولا الضَّآلِّين |
|||
– Penilaian |
– Murid dapat mengenal, menyebut dan membaca kalimah yang mengandungi pelbagai hukum tajwid dan tanda mad. |
m/s: 29-30 Kalimah dan potongan ayat. لآ اله الا الله محمد رسول الله |
||
Pelajaran Jawi |
Membezakan bentuk-bentuk huruf. |
Aras 1: Murid boleh mengenal dan menyebut huruf jawi yang hampir sama bentuk. Aras 2: Murid boleh mengenal, menyebut dan menulis huruf- huruf jawi yang hampir sama bentuk. Aras 3: Murid boleh mengkelas dan menulis huruf jawi yang hampir sama bentuk..
|
Huruf yang hampir sama bentuk:
ج ح خ خ ع غ غ |
– Cintai jawi |
MINGGU : 19
Ujian Pertengahan Tahun (PKBS 1) |
MINGGU :20
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 6 |
– Membaca kalimah dan ayat pendek pelbagai baris. |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca ayat-ayat pendek mengikut hukum tajwid. |
m/s: 1-3 Kalimah yang mengandungi hukum Idgham Maal Ghunnah ( nun mati atau tanwin bertemu huruf Wau)
|
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca ayat-ayat pendek mengikut hukum tajwid. |
m/s: 4-6 Kalimah yang mengandungi hukum Idgham Maal Ghunnah ( nun mati atau tanwin bertemu huruf Ya) |
|||
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca ayat-ayat pendek mengikut hukum tajwid. |
m/s: 7-10 Kalimah yang mengandungi hukum Iqlab
|
|||
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca ayat-ayat pendek mengikut hukum tajwid. |
m/s: 11-18 Kalimah yang mempunyai hukum Ikhfak Haqiqi |
|||
Penilaian |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca kalimah dan ayat-ayat pendek yang mempunyai pelbagai hukum tajwid. |
m/s: 1-18 Kalimah dan potongan ayat yang mengandungi pelbagai hukum.
|
||
Pelajaran Jawi |
Membezakan bentuk-bentuk huruf. |
Aras 1: Murid boleh mengenal dan menyebut huruf jawi yang hampir sama bentuk. Aras 2: Murid boleh mengenal, menyebut dan menulis huruf- huruf jawi yang hampir sama bentuk. Aras 3: Murid boleh mengkelas dan menulis huruf jawi yang hampir sama bentuk..
|
Huruf yang hampir sama bentuk:
د ذ ر ز و ؤ ها |
– Cintai jawi |
MINGGU :21
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Iqra’ 6 |
– Membaca kalimah dan ayat pendek pelbagai baris. |
– Murid boleh mengenal dan membaca ayat-ayat mengikut tanda waqaf dengan betul. |
m/s: 19-20 Tanda-tanda waqaf:
|
– Usaha tangga kejayaan – Rajin belajar |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca ayat-ayat pendek mengikut hukum tajwid. |
m/s: 21-23 Cara mewaqafkan suara bacaan
|
|||
– Murid boleh mengenal huruf dan tanda bacaan serta membaca dengan betul. |
m/s: 24-26 Kalimah yang mengandungi hukum Qalqalah
|
|||
– Murid dapat mengenal dan membaca huruf-huruf di awal surah dengan betul mengikut kaedah hukum tajwid. |
m/s: 27-28 Huruf-huruf di awal surah
|
|||
Penilaian |
– Murid boleh mengenal, menyebut dan membaca ayat-ayat mengikut hukum tajwid yang betul. |
m/s: 27-31 بسم الله الرحمن الرحيم الم – ذلك الكتب لا ريب فيه هدى للمتقين ….. الخ |
||
Pelajaran Jawi |
Membezakan bentuk-bentuk huruf. |
Aras 1: Murid boleh mengenal dan menyebut huruf jawi yang hampir sama bentuk. Aras 2: Murid boleh mengenal, menyebut dan menulis huruf- huruf jawi yang hampir sama bentuk. Aras 3: Murid boleh mengkelas dan menulis huruf jawi yang hampir sama bentuk.. |
Huruf yang hampir sama bentuk: ا ل ك ك س ش ص ض ط ظ
|
– Cintai jawi |
PENGGAL DUA
MINGGU : 22
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Bacaan) |
– Surah Al-Fatihah Ayat 1-3 |
Aras 1: Murid dapat membaca ayat 1-3 dari surah Al-Fatihah dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat membaca ayat 1-3 dari surah Al-Fatihah dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat membaca ayat 1-3 dari surah Al-Fatihah dengan meraikan hukum tajwid |
surah Al-Fatihah: Ayat 1-3 بسم الله الرحمن الرحيم (1) الحمد لله رب العلمين (2) الرحمن الرحيم (3) |
– Rajin mengaji – Cintai Al-Quran |
Aqidah |
Rukun Iman |
Aras 1: Murid boleh memahami dan menyatakan pengertian Rukun Iman. Aras 2: Murid boleh menyebut rukun-rukun iman mengikut susunan.. Aras 3: Murid boleh menyenaraikan rukun-rukun iman mengikut susunan. |
1. Pengertian Rukun Iman 2. Rukun-rukun Iman |
– Istiqamah – Yakin |
Ibadah |
Konsep Ibadah |
Aras 1: Murid boleh menyatakan pengertian ibadah dan mengetahui jenis ibadah. Aras 2: Murid boleh menyenaraikan ibadah-ibadah Umum dan Khusus.. Aras 3: Murid menyatakan percakapan dan perbuatan yang menjadi ibadah. |
1. Pengertian ibadah: 2. Jenis-jenis ibadah; – Ibadah Umum – Ibadah Khusus |
– Rajin |
Adab dan Akhlak |
Adab makan dan minum – Sebelum, semasa dan selepas makan. |
Aras 1: Murid boleh menyebut adab sebelum dan semasa makan. Aras 2: Murid boleh menerangkan adab makan dengan betul. Aras 3: Murid boleh menyenaraikan adab sebelum, semasa dan selepas makan. |
Adab makan: Sebelum, semasa dan selepas makan. |
– Tidak gelojoh – Bersyukur |
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf yang bersambung. |
Aras 1: Murid dapat mengenal huruf jawi yang boleh disambung di awal perkataan. Aras 2: Murid boleh memadankan huruf jawi yang boleh disambung di awal perkataan. Aras 3: Murid boleh mencantumkan huruf tunggal pada klalimah menjadi huruf yang bersambung. |
Huruf jawi yang boleh bersambung di awal perkataan: ب + اتو = باتو ج + اري = جاري |
– Minat belajar jawi |
MINGGU : 23
Ujian Bulanan (3) |
MINGGU : 24
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Bacaan) |
– Surah Al-Fatihah Ayat 4-5 |
Aras 1: Murid dapat membaca ayat 4-5 dari surah Al-Fatihah dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat membaca ayat 4-5 dari surah Al-Fatihah dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat membaca ayat 4-5 dari surah Al-Fatihah dengan meraikan hukum tajwid |
surah Al-Fatihah: Ayat 4-5 ملك يوم الدين (4) اياك نعبد واياك نستعين (5) |
– Rajin mengaji – Cintai Al-Quran |
Aqidah |
Rukun Iman |
Aras 1: Murid boleh menyebut rukun-rukun Iman satu persatu. Aras 2: Murid boleh menyebut cara bersyukur dengan nikmat Allah. Aras 3: Murid boleh menerangkan bagaimana redha dengan ketentuan Allah. |
1. Rukun Iman 2. Bersyukur kepada Allah: – Kesihatan – Rezeki – Islam |
– Bersyukur dan berterima kasih |
Ibadah |
Jenis-jenis Ibadah; – Melakukan suruhan – Meninggalkan larangan |
Aras 1: Murid dapat menyebut contoh-contoh ibadah. – Melakukan suruhan Allah – Meninggalkan larangan Allah Aras 2: Murid mengkategorikan perintah dan larangan Allah.. Aras 3: Murid boleh menyenaraikan faedah melakukan ibadah. |
1. Melakukan suruhan; – Solat – Puasa 2. Meninggalkan larangan; – Tidak bercakap bohong – Tidak mencuri 2. Faedah ibadah; |
– Taat – Bertakwa |
Adab dan Akhlak |
Adab makan: – Doa sebelum makan dan ertinya. |
Aras 1: Murid boleh menyebut lafaz doa sebelum makan. Aras 2: Murid boleh membaca doa sebelum makan secara kumpulan dan individu. Aras 3: Murid dapat menghafaz doa sebelum makan dan ertinya. |
Doa sebelum makan اللهم بارك لنا فيما رزقتنا وقنا عذاب النار
|
– Bersabar dan jangan melampau |
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf yang bersambung. |
Aras 1: Murid dapat menyebut huruf jawi yang boleh disambung di awal perkataan. Aras 2: Murid boleh mengeja perkatan yang mengandungi huruf jawi yang boleh disambung di awal perkataan. Aras 3: Murid boleh menyebut dan menulis perkataan yang mengandungi huruf jawi yang boleh disambung di awal perkataan. |
Huruf jawi yang boleh bersambung di awal: غ+ اغا = غاغا ف+يفي= فيفي ض+يضي =ضيضي ل+الو+لالو |
– Cintai jawi |
MINGGU : 25
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Bacaan) |
– Surah Al-Fatihah Ayat 6-7 |
Aras 1: Murid dapat membaca ayat 6-7 dari surah Al-Fatihah dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat membaca ayat 6-7 dari surah Al-Fatihah dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat membaca ayat 6-7 dari surah Al-Fatihah dengan meraikan hukum tajwid |
surah Al-Fatihah: Ayat 6-7 اهدنا الصرط المستقيم (6) صرط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولآ الضآلين (7) |
– Rajin mengaji – Cintai Al-Quran |
Sirah |
Tanda-tanda kenabian Nabi Muhammad S.A.W |
Aras 1: Murid boleh menyatakan keistimewaan Nabi berdasarkan peristiwa Kota Mekah terpelihara dari serangan tentera bergajah. Aras 2: Murid boleh menyatakan kejadian luar biasa sebelum, semasa dan selepas kelahiran Nabi Muhammad S.A.W. Aras 3: Murid boleh menyatakan tanda-tanda kenabian Nabi Muhammad S.A.W. |
Tanda-tanda kenabian Nabi Muhammad S.A.W: – sebelum, semasa dan selepas kelahiran |
– Meneladani sirah Nabi |
Ibadah |
Bersuci: – Konsep dan pengertian |
Aras 1: Murid boleh memahami dan menyatakan pengertian bersuci. Aras 2: Murid menyatakan tempat bersih dan kotor yang berada di sekitar rumah dan sekolah. Aras 3: Murid boleh menyenaraikan bahagian-bahagian anggota badan yang perlu dibersihkan setiap hari. |
1. Erti bersuci 2. Persekitaran / tempat yang bersih dan kotor: |
– Bersih itu indah |
Adab dan Akhlak |
Adab makan: – Adab sepas makan. |
Aras 1: Murid boleh menyebut adab-adab selepas makan. Aras 2: Murid boleh menerangkan adab-adab selepas makan dengan betul. Aras 3: Murid dapat menyenaraikan adab-adab selepas makan. |
Adab selepas makan: – Baca doa – Basuh tangan |
– Rajin – Menjaga kebersihan |
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf yang bersambung. |
Aras 1: Murid dapat menyebut huruf jawi yang boleh disambung di awal perkataan. Aras 2: Murid boleh membaca perkatan yang mengandungi huruf jawi yang boleh disambung di awal perkataan. Aras 3: Murid boleh menyebut dan menulis perkataan yang mengandungi huruf jawi yang boleh disambung di awal perkataan. |
Huruf jawi yang boleh bersambung di awal: م+اري=ماري هأ+اري=هاري ث+اثي=ثاثي ن+اني=ناني ي+و=يو |
– Minat belajar |
MINGGU : 26
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Hafazan) |
– Surah Al-Fatihah Ayat 1-4 |
Aras 1: Murid dapat menghafaz ayat 1-4 dari surah Al-Fatihah dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat menghafaz ayat 1-4 dari surah Al-Fatihah dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat menghafaz ayat 1-4 dari surah Al-Fatihah secara bertajwid |
Surah Al-Fatihah: Ayat 1-4 بسم الله الرحمن الرحيم (1) الحمد لله رب العلمين (2) الرحمن الرحيم (3) ملك يوم الدين (4) |
– Rajin menghafaz – Cintai Al-Quran |
Aqidah |
Rukun Iman |
Aras 1: Murid boleh menyatakan pengertian beriman kepada Allah. Aras 2: Murid boleh menyebut bukti tentang kekuasaan Allah. Aras 3: Murid boleh menyenaraikan bukti tentang kekuasaan Allah.. |
1. Pengertian beriman kepada Allah 2. Bukti tentang kekuasaan Allah:
|
– Tidak angkuh dan sombong |
Ibadah |
Bersuci: Benda-benda kotor |
Aras 1: Murid dapat membezakan antara bersih dan kotor. Aras 2: Murid menyatakan cara mengatasi kekotoran. Aras 3: Murid boleh menyenaraikan faedah menjaga kebersihan. |
1. Benda bersih dan kotor: – 2. Cara menghindari kekotoran: – 3. Faedah menjaga kebersihan: – |
– Rajin -Berkerjasama |
Adab dan Akhlak |
Adab Qada’ Hajat: – Semasa qada hajat. |
Aras 1: Murid boleh menyebut cara qada’ hajat dengan betul. Aras 2: Murid boleh melakukan simulasi cara qada’ hajat. Aras 3: Murid dapat menyatakan kepentingan qada’ hajat mengikut cara yang betul. |
1.Adab semasa qada’ hajat: – Di tempat yang sesuai (tandas) – Menutup kepala – Melangkah masuk tandas dengan kaki kiri 2. Kepentingan qada’ hajat |
– Bersih itu indah |
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf yang tidak boleh bersambung. |
Aras 1: Murid dapat menyebut huruf jawi yang tidak boleh disambung di awal perkataan. Aras 2: Murid boleh mengeja perkatan yang mengandungi huruf jawi yang tidak boleh disambung di awal perkataan. Aras 3: Murid boleh membezakan huruf jawi yang boleh dan tidak boleh disambung di awal perkataan. |
Huruf jawi yang tidak boleh bersambung di awal: ا+ورغ= اورغ و+يرا=ويرا ر+حمة=رحمة ؤ+ولؤو=ؤولؤو |
Cintai jawi |
MINGGU : 27
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Hafazan) |
– Surah Al-Fatihah Ayat 5-7 |
Aras 1: Murid dapat menghafaz ayat 5-7 dari surah Al-Fatihah dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat menghafaz ayat 5-7 dari surah Al-Fatihah dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat menghafaz ayat 5-7 dari surah Al-Fatihah secara bertajwid |
Surah Al-Fatihah: Ayat 5-7 اياك نعبد واياك نستعين (5) اهدنا الصرط المستقيم (6) صرط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولآ الضآلين (7) |
– Rajin menghafaz – Cintai Al-Quran |
Aqidah |
Beriman kepada Allah |
Aras 1: Murid boleh membaca dalil naqli tentang kewujudan dan kekuasaan Allah. Aras 2: Murid boleh membaca dalil naqli tentang kewujudan dan kekuasaan Allah berserta maksudnya. Aras 3: Murid boleh menjelaskan dalil naqli dan aqli serta menyenaraikan bukti kekuasaan Allah. |
1. Dalil naqli: – Surah Al-Ikhlas; ayat 1-4 2. Dalil Aqli: – Kewujudan alam 3. Bukti kekuasaan Allah: – Di udara, air dan darat |
– Hindari diri dari sifat mazmumah |
Ibadah |
Istijak: – Keperluan dan alat istinjak |
Aras 1: Murid dapat mengetahui bila perlu beristinjak dan alat-alat beristinjak. Aras 2: Murid dapat menyatakan alat-alat istinjak. Aras 3: Murid dapat menjelaskan akibat tidak beristinjak dengan betul. |
1. Sebab perlu beristinjak: 2. Kepentingan beristinjak: 3. Akibat tidak beristinjak dengan betul: |
– Kebersihan itu sebahagian dari pada iman |
Adab dan Akhlak |
Adab Qada’ Hajat: – Doa masuk tandas. |
Aras 1: Murid boleh menyebut lafaz doa sebelum masuk tandas. Aras 2: Murid boleh membaca doa sebelum masuk tandas secara kumpulan dan individu. Aras 3: Murid dapat menghafaz doa sebelum masuk tandas dan ertinya. |
1.Doa masuk tandas اللهم انى أعوذ بك من الخبث والخبائث |
Beradab semasa masuk ke tandas- |
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf yang tidak boleh bersambung. |
Aras 1: Murid dapat menyebut huruf jawi yang tidak boleh disambung di awal perkataan. Aras 2: Murid boleh mengeja perkatan yang mengandungi huruf jawi yang tidak boleh disambung di awal perkataan. Aras 3: Murid boleh membezakan huruf jawi yang boleh dan tidak boleh disambung di awal perkataan. |
Huruf jawi yang tidak boleh bersambung di awal: د+ادو=دادو د+أون=دأون ز+كاة= زكاة ذ+يكير= ذيكير |
Cintai jawi |
MINGGU : 28
Ujian Bulanan (4) |
MINGGU : 29
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Bacaan) |
– Surah An-Nas Ayat 1-3 |
Aras 1: Murid dapat membaca ayat 1-3 dari surah An-Nas dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat membaca ayat 1-3 dari surah An-Nas dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat membaca ayat 1-3 dari surah An-Nas dengan meraikan hukum tajwid |
surah Al-Fatihah: Ayat 1-3 قل أعوذ برب الناس (1) ملك الناس (2) إله الناس (3) |
– Rajin mengaji – Cintai Al-Quran |
Sirah |
Tanda-tanda kenabian Nabi Muhammad S.A.W |
Aras 1: Murid boleh menyatakan peribadi mulia Nabi Muhammad S.A.W. Aras 2: Murid boleh menyatakan kesan tanda-tanda kenabian terhadap keluarga Nabi Muhammad S.A.W. Aras 3: Murid boleh menyatakan dan menyenaraikan kesan tanda-tanda kenabian terhadap masyarakat arab. |
1. Kesan tanda-tanda kenabian terhadap keluarga Nabi Muhammad S.A.W. 2. Kesan tanda-tanda kenabian terhadap keluarga Nabi Muhammad masyarakat arab. |
– Mneladani perjuangan Nabi |
Ibadah |
Istijak: – Cara istinjak |
Aras 1: Murid dapat mengetahui dan menyebut cara beristinjak dengan betul. Aras 2: Murid dapat menerangkan/mengamalkan sikap berjimat semasa beristinjak. Aras 3: Murid dapat menyenaraikan faedah berjimat menggunakan air. |
1. sebab perlu beristinjak: 2. Kepentingan beristinjak: 3. Akibat tidak beristinjak dengan betul: |
– Bersih itu indah |
Adab dan Akhlak |
Adab Qada’ Hajat: – Doa keluar tandas. |
Aras 1: Murid boleh menyebut lafaz doa keluar tandas. Aras 2: Murid boleh membaca doa keluar tandas secara kumpulan dan individu. Aras 3: Murid dapat menghafaz doa keluar tandas dan ertinya. |
1.Doa keluar tandas: الحمد لله الذى أذهب عنى الاذى وعافانى |
– Menjaga kebersihan diri |
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf yang tidak boleh bersambung. |
Aras 1: Murid dapat menyambung garis putus-putus pada huruf yang tidak boleh bersambung di awal perkataan. Aras 2: Murid boleh melengkapkan perkataan dengan huruf di awal perkataan. Aras 3: Murid boleh menyusun huruf menjadi perkataan.. |
Huruf jawi yang tidak boleh bersambung di awal:
|
– Cintai jawi |
MINGGU : 30
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Bacaan) |
– Surah An-Nas Ayat 4-6 |
Aras 1: Murid dapat membaca ayat 4-6 dari surah An-Nas dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat membaca ayat 4-6 dari surah An-Nas dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat membaca ayat 4-6 dari surah An-Nas dengan meraikan hukum tajwid |
surah Al-Fatihah: Ayat 4-6 من شر الوسواس الخناس (4) الذى يوسوس فى صدور الناس (5) من الجنة والناس (6) |
– Rajin mengaji – Cintai Al-Quran |
Aqidah |
Beriman kepada Allah: – Allah Maha Berkuasa |
Aras 1: Murid boleh menyebut bukti kekuasaan Allah berpandukan gambar/carta. Aras 2: Murid boleh membaca pernyataan berkaitan bukti kekuasaan Allah berpandukan carta. Aras 3: Murid boleh menyenaraikan bukti-bukti kekuasaan Allah. |
Bukti Allah Maha Berkuasa: – Boleh mendengar – Boleh melihat – Boleh merasa – Boleh menghidu |
– Bersyukur – Berterima kasih – Redha |
Ibadah |
Bersuci daripada hadas kecil: – Berwudhuk |
Aras 1: Murid dapat memahami hadas kecil dan membaca lafaz niat wudhuk dan ertinya. Aras 2: Murid dapat melakukan cara berwudhuk. Aras 3: Murid dapat menghuraikan tujuan berwudhuk. |
1. Pengertian Hadas Kecil: 2. Cara berwudhuk: 3. Tujuan berwudhuk: |
– Bersih itu indah |
Adab dan Akhlak |
Adab tidur: – Sebelum tidur. |
Aras 1: Murid dapat menyebut adab-adab sebelum tidur. Aras 2: Murid dapat menerangkan adab-adab sebelum tidur.. Aras 3: Murid dapat menyenaraikan adab-adab sebelum tidur.. |
1.Adab sebelum tidur: – Membaca doa – Bersihkan diri – Mengucapkan syahadah |
– Taubat |
Pelajaran Jawi |
Mengenal, menyebut dan menulis huruf jawi yang tidak boleh disambung pada awal perkataan. (Membezakan bentuk huruf) |
Aras 1: Murid dapat mengenal dan menyebut huruf jawi yang tidak boleh sambung di awal perkataan. Aras 2: Murid boleh menulis huruf jawi yang tidak boleh sambung di awal perkataan. Aras 3: Murid dapat menulis kalimah yang mengandungi huruf jawi yang tidak boleh sambung di awal perkataan. |
Huruf jawi yang tidak boleh bersambung di awal:
|
– Cintai jawi |
MINGGU : 31
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Hafazan) |
– Surah An-Nas Ayat 1-3 |
Aras 1: Murid dapat menghafaz ayat 1-3 dari surah An-Nas dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat menghafaz ayat 1-3 dari surah An-Nas dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat menghafaz ayat 1-3 dari surah An-Nas secara bertajwid |
Surah An-Nas: Ayat 1-3 قل أعوذ برب الناس (1) ملك الناس (2) إله الناس (3) |
– Rajin menghafaz – Cintai Al-Quran |
Aqidah |
Rukun Islam
|
Aras 1: Murid boleh menyebut pengertian Rukun Islam dan bilangannya. Aras 2: Murid boleh menyebut Rukun-rukun Islam satu persatu. Aras 3: Murid boleh menyenaraikan Rukun-rukun Islam satu persatu mengikut urutan. |
1. Pengertian Rukun Islam 2. Rukun-rukun Islam: – – – |
– Yakin – Istiqamah |
Ibadah |
Bersuci daripada hadas kecil: – Rukun wudhuk |
Aras 1: Murid dapat melakukan rukun wudhuk mengikut urutan. Aras 2: Murid dapat melakukan cara berwudhuk beserta sunat-sunatnya. Aras 3: Murid dapat menyatakan kelebihan berwudhuk. |
1. Lafaz niat wudhuk: نويت رفع الحدث الأصغر لله تعالي |
– Menjaga kebersihan jasmani dan rohani |
Adab dan Akhlak |
Adab tidur: – Bangun tidur. |
Aras 1: Murid dapat menyebut adab-adab bangun dari tidur. Aras 2: Murid dapat menerangkan adab-adab bangun dari tidur.. Aras 3: Murid dapat menyenaraikan adab-adab bangun dari tidur. |
1.Adab sebelum tidur: – Membaca doa – Bersihkan diri – Senaman ringan |
– Bersyukur – Menjaga kebersihan |
Pelajaran Jawi |
Mengenal, membaca dan menulis suku kata terbuka. |
Aras 1: Murid dapat mengenal suku kata terbuka. Aras 2: Murid boleh menyebut suku kata terbuka.. Aras 3: Murid dapat menulis suku kata terbuka.. |
Suku kata terbuka:
|
– Cintai jawi |
MINGGU : 32
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Hafazan) |
– Surah An-Nas Ayat 4-6 |
Aras 1: Murid dapat menghafaz ayat 4-6 dari surah An-Nas dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat menghafaz ayat 4-6 dari surah An-Nas dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat menghafaz ayat 4-6 dari surah An-Nas secara bertajwid |
Surah An-Nas: Ayat 4-6 من شر الوسواس الخناس (4) الذى يوسوس فى صدور الناس (5) من الجنة والناس (6) |
– Rajin menghafaz – Cintai Al-Quran |
Sirah |
Salasilah keturunan Nabi Muhammad S.A.W |
Aras 1: Murid boleh menyebut salasilah keturunan Nabi Muhammad S.A.W. sebelah ibu dan bapa. Aras 2: Murid boleh menyatakan salasilah keturunan Nabi Muhammad S.A.W. sebelah ibu dan bapa Aras 3: Murid boleh menyenaraikan salasilah keturunan Nabi Muhammad S.A.W. sebelah ibu dan bapa |
Salasilah keturunan Nabi Muhammad: – Sebelah ibu: – Sebelah bapa: |
– Cintai keluarga Nabi |
Ibadah |
Solat fardhu |
Aras 1: Murid dapat menyebut erti solat fardhu. Aras 2: Murid dapat menerangkan faedah melakukan solat fardhu. Aras 3: Murid dapat membaca dan memahami dalil naqli berkaitan solat. |
1. Pengertian solat fardhu: 2. Faedah solat: 3. Dalil (naqli) kewajipan bersolat: أقيموا الصلاة |
– Yakin – Ikhlas |
Adab dan Akhlak |
Adab mandi |
Aras 1: Murid dapat menyebut adab-adab mandi. Aras 2: Murid dapat menyenaraikan adab-adab mandi. Aras 3: Murid dapat menunjuk cara beberapa adab mandi yang betul secara simulasi. |
1.Adab-adab mandi: – Membaca basmalah – Mendahulukan kaki kiri sebelum masuk bilik air. |
– Utamakan kesihatan |
Pelajaran Jawi |
Mengenal, membaca dan menulis suku kata terbuka. |
Aras 1: Murid dapat mengenal dan membaca suku kata terbuka. Aras 2: Murid boleh membaca dan menulis suku kata terbuka dengan betul. Aras 3: Murid dapat menulis suku kata terbuka yang diimlakkan oleh guru. |
Suku kata terbuka:
|
– Cintai jawi |
MINGGU : 33
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Bacaan) |
– Surah Al-Falaq Ayat 1-3 |
Aras 1: Murid dapat membaca ayat 1-3 dari surah Al- Falaq dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat membaca ayat 1-3 dari surah Al- Falaq dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat membaca ayat 1-3 dari surah Al- Falaq dengan meraikan hukum tajwid |
surah Al- Falaq: Ayat 1-3 قُل أَعُوذُ بِرَبِّ الفَلَقِ (1) مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ (2) وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ اِذَا وَقَبَ (3) |
– Rajin mengaji – Cintai Al-Quran |
Aqidah |
Rukun Islam |
Aras 1: Murid boleh menyebut kesemua Rukun Islam secara rawak. Aras 2: Murid dapat menyenaraikan Rukun Islam mengikut urutan. Aras 3: Murid boleh menyenaraikan akibat tidak mengamalkan Rukun Islam. |
1. Rukun Islam 2. Akibat tidak mengamalkan Rukun Islam: – – |
– Berwaspada |
Ibadah |
Solat fardhu |
Aras 1: Murid dapat menyatakan nama-nama dan waktu solat fardhu serta bilangan rakaat. Aras 2: Murid dapat menerangkan beberapa persamaan dan perbezaan antara solat-solat fardhu. Aras 3: Murid dapat menyatakan akibat tidak menunaikan solat. |
1. Nama, bilangan rakaat dan waktu solat fardhu: 2. Perbezaan dan persamaan: 3. Akibat tidak menunaikan solat:
|
– Ikut perintah – Taat dan patuh |
Adab dan Akhlak |
Adab mandi: -Kebaikan beradab dan keburukan tidak beradab semasa mandi. |
Aras 1: Murid dapat menyatakan kebaikan beradab dan keburukan tidak beradab semasa mandi. Aras 2: Murid dapat menyenaraikan kebaikan menjaga adab dan keburukan tidak menjaga adab. Aras 3: Murid dapat menunjuk cara beberapa adab mandi yang betul secara simulasi. |
1.Adab-adab mandi: – Membaca basmalah – Mendahulukan kaki kiri sebelum masuk bilik air. – Mendahulukan anggota sebelah kanan. |
– Ikut peraturan – Berdisiplin |
Pelajaran Jawi |
Mengenal, membaca dan menulis suku kata terbuka. |
Aras 1: Murid dapat mengenal dan membaca suku kata terbuka. Aras 2: Murid boleh membaca dan menulis suku kata terbuka dengan betul. Aras 3: Murid dapat menulis suku kata terbuka yang diimlakkan oleh guru. |
Suku kata terbuka:
|
– Cintai jawi |
MINGGU : 34
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Bacaan) |
– Surah Al-Falaq Ayat 4-5 |
Aras 1: Murid dapat membaca ayat 4-5 dari surah Al- Falaq dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat membaca ayat 4-5 dari surah Al- Falaq dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat membaca ayat 4-5 dari surah Al- Falaq dengan meraikan hukum tajwid |
surah Al- Falaq: Ayat 4-5 وَمِن شَرِّالنَّفَّثَتِ فِى العُقَدِ (4) وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ اِذَا حَسَدَ (5) |
– Rajin mengaji – Cintai Al-Quran |
Aqidah |
Rukun Islam; – Kalimah syahadah |
Aras 1: Murid dapat menyebut kalimah syahadah dengan betul. Aras 2: Murid dapat menghafaz kalimah syahadah dan pengertiannya. Aras 3: Murid dapat menghafaz dan menulis kalimah syahadah dan pengertiannya.. |
1. Kalimah syahadah |
– Yakin diri |
Ibadah |
Solat fardhu; – Disiplin dalam solat |
Aras 1: Murid dapat menyatakan disiplin dalam solat. Aras 2: Murid dapat menyatakan amalan tidak baik dalam solat. Aras 3: Murid dapat menyenaraikan perbuatan yang membatalkan solat. |
1. Disiplin dalam solat: – – 2. Perkara yang membatalkan solat: – –
|
– Berdisiplin |
Adab dan Akhlak |
Adab sebelum dan semasa berwudhuk |
Aras 1: Murid dapat menyebut beberapa adab sebelum dan semasa berwudhuk. Aras 2: Murid dapat membaca dan menerangkan beberapa adab sebelum dan semasa berwudhuk.. Aras 3: Murid dapat menyenaraikan beberapa adab sebelum dan semasa berwudhuk |
1.Adab sebelum dan semasa berwudhuk: – Baca basmalah – Mengahadap Kiblat. – Menutup aurat – Mendahulukan anggota sebelah kanan. |
– Bersih jasmani dan rohani |
Pelajaran Jawi |
Mengenal, membaca dan menulis suku kata terbuka. |
Aras 1: Murid dapat mengenal dan membaca suku kata terbuka. Aras 2: Murid boleh membaca dan menulis suku kata terbuka dengan betul. Aras 3: Murid dapat menulis suku kata terbuka yang diimlakkan oleh guru. |
Suku kata terbuka:
|
– Cintai jawi |
MINGGU : 35
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Hafazan) |
– Surah Al-Falaq Ayat 1-3 |
Aras 1: Murid dapat menghafaz ayat 1-3 dari surah Al- Falaq dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat menghafaz ayat 1-3 dari surah Al- Falaq dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat membaca ayat 1-3 dari surah Al- Falaq dengan meraikan hukum tajwid |
surah Al- Falaq: Ayat 1-3 قُل أَعُوذُ بِرَبِّ الفَلَقِ (1) مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ (2) وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ اِذَا وَقَبَ (3) |
– Rajin menghafaz – Cintai Al-Quran |
Sirah |
Salasilah keturunan Nabi Muhammad S.A.W – Keistimewaan |
Aras 1: Murid boleh menyebut keistimewaan salasilah keturunan Nabi Muhammad S.A.W. Aras 2: Murid boleh menyatakan keistimewaan salasilah keturunan Nabi Muhammad S.A.W. Aras 3: Murid boleh menyenaraikan kesan keistimewaan salasilah keturunan Nabi Muhammad S.A.W |
1. Keistimewaan salasilah keturunan Nabi Muhammad: – – 2. Kesan keistimewaan salasilah keturunan Nabi Muhammad S.A.W |
– Cintai keluarga Nabi |
Ibadah |
Solat fardhu: – Bacaan dalam solat |
Aras 1: Murid dapat membaca lafaz niat solat fardhu dan takbiratul ihram dengan betul. Aras 2: Murid dapat menghafaz lafaz niat solat fardhu dan takbiratul ihram dengan betul. Aras 3: Murid dapat menghafaz dan menulis lafaz niat solat fardhu dan takbiratul ihram dengan betul. |
1. Lafaz niat solat fardhu: – Zohor – Asar – Isyak 2. Takbiratul ihram: الله اكبر |
– Menepati masa |
Adab dan Akhlak |
Adab selepas berwudhuk |
Aras 1: Murid dapat menyebut beberapa adab selepas berwudhuk. Aras 2: Murid dapat membaca dan menerangkan beberapa adab selepas berwudhuk.. Aras 3: Murid dapat menyenaraikan beberapa adab selepas berwudhuk |
1.Adab selepas berwudhuk: – Baca doa – Menyegerakan ibadah solat. |
– Rajin memohon doa |
Pelajaran Jawi |
Membina perkataan daripada suku kata terbuka. |
Aras 1: Murid dapat membaca dan menyalin suku kata terbuka. Aras 2: Murid boleh menyambung huruf konsonan dan vokal menjadi suku kata terbuka. Aras 3: Murid dapat menjawikan dan membina perkataan dari suku kata terbuka. |
Suku kata terbuka:
|
– Cintai jawi |
MINGGU : 36
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Hafazan) |
– Surah Al-Falaq Ayat 4-5 |
Aras 1: Murid dapat menghafaz ayat 4-5 dari surah Al- Falaq dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat menghafaz ayat 4-5 dari surah Al- Falaq dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat membaca ayat 4-5 dari surah Al- Falaq dengan meraikan hukum tajwid |
surah Al- Falaq: Ayat 4-5 وَمِن شَرِّالنَّفَّثَتِ فِى العُقَدِ (4) وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ اِذَا حَسَدَ (5) |
– Rajin menghafaz – Cintai Al-Quran |
Aqidah |
Rukun Islam; – Kalimah syahadah |
Aras 1: Murid dapat menyebut kalimah syahadah dengan betul. Aras 2: Murid dapat menghafaz kalimah syahadah dan pengertiannya. Aras 3: Murid dapat menghafaz dan menulis kalimah syahadah dan pengertiannya.. |
1. Kalimah syahadah |
– Rajin menghafaz |
Ibadah |
Solat fardhu: – Bacaan dalam solat |
Aras 1: Murid dapat membaca lafaz niat solat fardhu dan takbiratul ihram dengan betul. Aras 2: Murid dapat menghafaz lafaz niat solat fardhu dan takbiratul ihram dengan betul. Aras 3: Murid dapat menghafaz dan menulis lafaz niat solat fardhu dan takbiratul ihram dengan betul. |
1. Lafaz niat solat fardhu: – Maghrib – Subuh 2. Takbiratul ihram: الله اكبر |
– Tepati masa |
Adab dan Akhlak |
Adab terhadap ibu bapa dan keluarga
|
Aras 1: Murid boleh menyebut adab-adab bercakap dengan keluarga. Aras 2: Murid dapat membaca adab-adab ketika dengan keluarga. Aras 3: Murid dapat menyenaraikan adab-adab ketika bercakap dengan keluarga |
1.Adab bercakap dengan keluarga: – Memberi salam – Menggunakan bahasa yang baik. – Bertingkah laku mulia. |
– Hormati orang yang lebih tua |
Pelajaran Jawi |
Membina perkataan daripada suku kata terbuka. |
Aras 1: Murid dapat membaca dan menyalin suku kata terbuka. Aras 2: Murid boleh menyambung huruf konsonan dan vokal menjadi suku kata terbuka. Aras 3: Murid dapat menjawikan dan membina perkataan dari suku kata terbuka. |
Suku kata terbuka:
|
– Cintai jawi |
MINGGU : 37
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Bacaan) |
– Surah Al-Ikhlas Ayat 1-4 |
Aras 1: Murid dapat membaca ayat 1-4 dari surah Al- Ikhlas dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat membaca ayat 1-4 dari surah Al- Ikhlas dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat membaca ayat 1-4 dari surah Al- Ikhlas dengan meraikan hukum tajwid |
surah Al- Ikhlas: Ayat 1-4 قل هُوَ الله أَحَدٌ (1) الله الصَّمَدُ (2) لَم يَلِد وَلَم يُولَدُ(3) وَلَم يَكُنْ لَّهُ كُفُوً أَحَدُ (4) |
– Rajin mengaji – Cintai Al-Quran |
Aqidah |
Asmaul Husna ( الأسماء الحسنى ) – Ar-Rahman ( الرحمن ) |
Aras 1: Murid dapat menyebut erti dan menyatakan sifat Ar-Rahman ( الرحمن ) Allah kepada hambanya . Aras 2: Murid dapat menyebut nikmat-nikmat kurniaan Allah kepada makhluk. Aras 3: Murid boleh menyatakan kesan jika Allah tidak bersifat Maha Pemurah. |
1. Pengertian Ar-Rahman: 2. Nikmat kurniaan Allah kepada makhluk; 3. Kesan jika Allah tidak bersifat Maha Pemurah |
– Bersyukur – Berterima kasih |
Ibadah |
Solat fardhu: – Bacaan dalam solat |
Aras 1: Murid dapat membaca sebahagian lafaz bacaan tahiyyat awal dengan betul. Aras 2: Murid dapat menghafaz dan membaca sebahagian dari lafaz bacaan tahiyyat awal dengan lancar. Aras 3: Murid dapat membaca dan memahami maksud bacaan yang dibaca. |
1. Tahiyyat Awal: التحيات المباركات الصلوات الطيبات لله. السلام عليك ايها النبى ورحمة الله وبركاته. |
– Rajin |
Adab dan Akhlak |
Adab terhadap ibu bapa dan keluarga -Kebaikan beradab dan keburukan tidak beradab. |
Aras 1: Murid boleh menyatakan kelebihan beradab kepada ibu bapa. Aras 2: Murid dapat menghafaz doa untuk kesejahteraan ibu bapa. Aras 3: Murid dapat menyenaraikan tingkahlaku beradab dengan tingkahlaku yang tidak bersopan terhadap ibu bapa. |
1.Adab bercakap dengan keluarga: – Memberi salam – Menggunakan bahasa yang baik. – Bertingkah laku mulia. |
– Hormati orang yang lebih tua |
Pelajaran Jawi |
Membina perkataan dari suku kata terbuka. |
Aras 1: Murid dapat menyalin perkataan yang diberi. Aras 2: Murid dapat menulis perkataan dari suku kata terbuka. Aras 3: Murid dapat membina perkataan daripada suku kata terbuka yang diimlakkan oleh guru. |
Dua suku kata; با + تو = باتو تي + رو = تيرو بو + لا = بولا |
– Cintai jawi |
MINGGU : 38
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Hafazan) |
– Surah Al-Ikhlas Ayat 1-2 |
Aras 1: Murid dapat menghafaz ayat 1-2 dari surah Al-Ikhlas dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat menghafaz ayat 1-2 dari surah Al-Ikhlas dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat menghafaz ayat 1-2 dari surah Al-Ikhlas dengan meraikan hukum tajwid |
surah Al- Ikhlas: Ayat 1-2 قل هُوَ الله أَحَدٌ (1) الله الصَّمَدُ (2) |
– Rajin menghafaz – Cintai Al-Quran |
Sirah |
Penyusuan dan pemeliharaan Nabi Muhammad S.A.W |
Aras 1: Murid boleh mengetahui kelahiran Nabi Muhammad S.A.W. Aras 2: Murid boleh menyatakan nama ibu kandung Nabi Muhammad S.A.W Aras 3: Murid boleh menyebut dan menyenaraikan nama ibu susuan Nabi Muhammad S.A.W. |
1. Sejarah kelahiran: 2. Nama ibu kandung dan ibu susuan Nabi Muhammad S.A.W |
– Bantu membantu – Hargai jasa ibu bapa |
Ibadah |
Solat fardhu: – Bacaan dalam solat |
Aras 1: Murid dapat membaca sebahagian lafaz bacaan tahiyyat awal dengan betul. Aras 2: Murid dapat menghafaz dan membaca sebahagian dari lafaz bacaan tahiyyat awal dengan lancar. Aras 3: Murid dapat membaca dan memahami maksud bacaan yang dibaca. |
2. Tahiyyat Awal: …… السلام علينا وعلي عباد الله الصلحين. أشهد ان لا اله الا الله واشهد أن محمد رسول الله. اللهم صل على محمد |
– Rajin beribadah
|
Adab dan Akhlak |
Adab bergaul dengan rakan |
Aras 1: Murid dapat menyebut beberapa adab bergaul dengan rakan. Aras 2: Murid dapat menerangkan adab-adab ketika bergaul dengan rakan. Aras 3: Murid dapat menyenaraikan adab-adab bergaul dengan rakan. |
1.Adab bergaul dengan rakan: – Bersalaman – Gunakan bahasa yang sopan. – Panggilan yang baik – Hormat menghormati |
– Tolong menolong |
Pelajaran Jawi |
Membina perkataan dari suku kata terbuka. |
Aras 1: Murid dapat menyalin perkataan yang diberi. Aras 2: Murid dapat menyambung suku kata menjadi perkataan. Aras 3: Murid dapat membina dan menulis suku kata terbuka. |
Tiga suku kata; ك + تا + وا = كتاوا ك + لا + ف = كلاف ب + لا + ك = بلاك |
– Cintai jawi |
MINGGU : 39
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Hafazan) |
– Surah Al-Ikhlas Ayat 3-4 |
Aras 1: Murid dapat menghafaz ayat 3-4 dari surah Al-Ikhlas dengan makhraj yang betul. Aras 2: Murid dapat menghafaz ayat 3-4 dari surah Al-Ikhlas dengan betul dan fasih. Aras 3: Murid dapat menghafaz ayat 3-4 dari surah Al-Ikhlas dengan meraikan hukum tajwid |
surah Al- Ikhlas: Ayat 3-4 لَم يَلِد وَلَم يُولَد ُ(3) وَلَم يَكُنْ لَّهُ كُفُوً أَحَدُ (4) |
– Rajin menghafaz – Cintai Al-Quran |
Aqidah |
Asmaul Husna ( الأسماء الحسنى ) – Ar-Rahim ( الرحيم ) |
Aras 1: Murid dapat menyebut pengertian Ar-Rahim ( الرحيم ). Aras 2: Murid dapat membezakan perbuatan yang disukai dan dibenci oleh Allah. Aras 3: Murid boleh menyatakan kesan jika Allah tidak bersifat Ar-Rahim. |
1. Pengertian Ar-Rahim: 2. Perbuatan yang disukai dan dibenci oleh Allah: 3. Jika Allah tidak bersifat Ar-Rahim ( ) الرحيم. |
– Sayang menyayangi |
Ibadah |
Solat fardhu: – Bacaan dalam solat |
Aras 1: Murid dapat membaca lafaz bacaan tahiyyat akhir dengan betul. Aras 2: Murid dapat menghafaz dan membaca lafaz bacaan tahiyyat akhir dengan lancar. Aras 3: Murid dapat membaca dan memahami maksud bacaan yang dibaca. |
1. Tahiyyat Akhir: …… وعلي ءال محمد كما صليت على ابراهيم وعلى ءال ابراهيم………………….. فى العلمين انك حميد مجيد |
– Istiqamah dalam beribadah |
Adab dan Akhlak |
Adab bergaul dengan rakan |
Aras 1: Murid boleh membanding beza memilih rakan yang baik. Aras 2: Murid dapat menerangkan cara-cara kasih dan hormat kepada rakan. Aras 3: Murid dapat menyenaraikan kesan jika tidak menghormati rakan. |
1.Kebaikkan adab bergaul dengan rakan: – Eratkan silaturrahim – Masyarakat penyayang. 2. Keburukan adab bergaul dengan rakan: – Mementingkan diri sendiri |
– Ziarah menziarahi |
Pelajaran Jawi |
Mengenal, membaca dan menulis perkataan yang mengandungi huruf hamzah ( ء ) |
Aras 1: Murid boleh membaca perkataan yang mengandungi huruf hamzah dengan bimbingan guru. Aras 2: Murid boleh mengariskan perkataan yang mengandungi huruf hamzah dalam ayat. Aras 3: Murid boleh mengumpul dan menyenaraikan kalimah yang mengandungi huruf hamzah daripada ayat. |
Huruf Hamzah; 3. Menjadi pemisan antara dua vokal; داءون – دوءيت 4. Bersendirian dalam perkataan bahasa arab; وضوء – استنجاء |
– Cintai jawi |
MINGGU : 40
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Kefahaman) |
– Surah Al-Fatihah Ayat 1-4 |
Aras 1: Murid dapat memahami maksud ayat 1-4 dari surah Al-Fatihah. Aras 2: Murid dapat menyebut perkara-perkara penting yang terdapat pada ayat 1-4 dari surah Al-Fatihah. Aras 3: Murid dapat menyenaraikan pengajaran yang boleh di ambil daripada ayat 1-4 dari surah Al-Fatihah. |
Surah Al-Fatihah: Ayat 1-4 بسم الله الرحمن الرحيم (1) الحمد لله رب العلمين (2) الرحمن الرحيم (3) ملك يوم الدين (4) |
– Berkasih sayang – Bersyukur dan berterima kasih |
Aqidah |
Asmaul Husna ( الأسماء الحسنى ) – Ar-Rahim ( الرحيم ) |
Aras 1: Murid dapat menyatakan tanda-tanda sifat Ar-Rahim ( الرحيم ) Allah terhadap makhluk-Nya. Aras 2: Murid dapat menyebut ciri-ciri sifat penyayang dan berbuat baik kepada rakan. Aras 3: Murid boleh menyatakan sifat-sifat kasih sayang sesama makhluk.. |
1. Tanda-tanda Ar-Rahim Allah terhadap hamba-Nya: 2. Perbuatan berkasih sayang: 3. Kasih sayang kepada makhluk |
– Sayang menyayangi |
Ibadah |
Solat fardhu: – Perlakuan solat |
Aras 1: Murid dapat menyatakan rukun Fikli dalam solat. Aras 2: Murid dapat menyusun Rukun Fikli mengikut urutan yang betul. Aras 3: Murid dapat menyatakan kesan disebalik perlakuan solat. |
1. Rukun Fikli: – Berdiri betul – Ruku’ – Iktidal – Sujud – Duduk antara dua sujud – Duduk Tahiyyat Akhir |
– Rajin melakukan solat |
Adab dan Akhlak |
Adab menuntut ilmu – Bercakap dengan guru |
Aras 1: Murid dapat menyebut adab bercakap dengan guru. Aras 2: Murid dapat membaca adab-adab bercakap dengan guru. Aras 3: Murid dapat menjelaskan adab-adab bercakap dengan guru. |
1.Adab bercakap dengan guru; – Beri salam – Berjabat tangan – Bercakap dengan merendahkan suara |
– Hormati orang yang lebih tua |
Pelajaran Jawi |
Mengenal, membaca dan menulis perkataan yang mengandungi huruf hamzah ( ء ) |
Aras 1: Murid boleh membaca perkataan yang mengandungi huruf hamzah dengan bimbingan guru. Aras 2: Murid boleh mengariskan perkataan yang mengandungi huruf hamzah dalam ayat. Aras 3: Murid boleh mengumpul dan menyenaraikan kalimah yang mengandungi huruf hamzah daripada ayat. |
Huruf Hamzah; 3. Huruf Hamzah menjadi pemisan antara dua vokal; داءون – دوءيت 3. Bersendirian dalam perkataan bahasa arab; وضوء – استنجاء |
– Cintai jawi |
MINGGU : 41
Subjek |
Tajuk |
Hasil Pembelajaran |
Isi-isi Penting |
Nilai |
Al-Quran (Kefahaman) |
– Surah Al-Fatihah Ayat 5-7 |
Aras 1: Murid dapat memahami maksud ayat 5-7 dari surah Al-Fatihah. Aras 2: Murid dapat menyebut perkara-perkara penting yang terdapat pada ayat 5-7 dari surah Al-Fatihah. Aras 3: Murid dapat menyakini kepada keWujudan dan keEsaan Allah melalui bukti-bukti kejadian Alam. |
Surah Al-Fatihah: Ayat 5-7 اياك نعبد واياك نستعين (5) اهدنا الصرط المستقيم (6) صرط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولآ الضآلين (7) |
– Sentiasa berdoa – Hindari dari malakukan maksiat |
Sirah |
Penyusuan dan pemeliharaan Nabi Muhammad S.A.W |
Aras 1: Murid boleh menyebut tempoh penyusuan Nabi Muhammad S.A.W. bersama ibu dan ibu susuan baginda. Aras 2: Murid boleh menyatakan sebab Nabi Muhammad S.A.W. disusukan oleh orang lain. Aras 3: Murid boleh menyatakan kesan penyusuan Nabi Muhammad S.A.W. kepada ibu dan ibu susuan serta persekitaran kampung. |
1. Tempoh susuan Nabi Muhammad S.A.W. bersama ibu dan ibu susuan: 2. Sebab-sebab penyusuan oleh ibu susuan: 3. Kesan penyusuan; |
– Bantu membantu – Buat baik dibalas baik
|
Ibadah |
Solat fardhu: – Perlakuan solat |
Aras 1: Murid dapat melakukan rukun Fikli dengan betul. Aras 2: Murid dapat melakukan Rukun Fikli dengan urutan yang betul. Aras 3: Murid dapat menyatakan kesan disebalik perlakuan solat. |
1. Rukun Fikli: – Berdiri betul – Ruku’ – Iktidal – Sujud – Duduk antara dua sujud – Duduk Tahiyyat Akhir |
– Rajin melakukan solat |
Adab dan Akhlak |
Adab menuntut ilmu: – Kasih dan hormat kepada guru |
Aras 1: Murid dapat menyebut beberapa adab kasih dan hormat kepada guru. Aras 2: Murid dapat membaca adab kasih dan hormat kepada guru. Aras 3: Murid dapat menyenaraikan beberapa adab kasih dan hormat kepada guru. |
1.Adab bercakap dengan guru; – Bertegur sapa – Bantu guru ketika diperlukan – Tidak mendahului guru |
– Hormati orang yang lebih tua |
Pelajaran Jawi |
Mengenal, membaca dan menulis perkataan yang mengandungi huruf hamzah ( ء ) |
Aras 1: Murid boleh menyalin semula kalimah yang mengandungi huruf hamzah. Aras 2: Murid boleh mencari kalimah yang mengandungi huruf hamzah dalam ayat. Aras 3: Murid boleh mengumpul dan menyenaraikan kalimah yang mengandungi huruf hamzah daripada teks. |
Huruf Hamzah; 5. Di letak di atas huruf Alif apabila ada kata depan ( س, د,ك ) سأورغ – سأيكور – دأره دأليه – كأتس – كأره |
– Cintai jawi |
MINGGU : 42
Ujian Akhir Tahun (PKBS 2) |